מהו הרגל? ומהי הלולאה ממנו ההרגל מורכב? איך משנים הרגלים? איך מטמיעים הרגלים חדשים ומקדמים? מהם 3 הדרכים לשינוי הרגלים שליליים? 
 
 
שינוי הרגלים הוא הבסיס להשגת מטרות וקבלת תוצאות חדשות בחיינו.
כוחו של הרגל – הוא כוח עצום, יש לנו הרגלים טובים אשר עוזרים לנו לייעל את הפעולות שלנו ויש הרגלים אחרים המפריעים לנו להיות מי שאנחנו רוצים ויכולים להיות.
 
אחד הגורמים המהותיים לרגשות קשים ולא נעימים הוא הרגלים שליליים.
הרגלים שליליים הנם נקודת התורפה שלנו, הם מאפשרים לנו עונג רגעי שעליו אנו משלמים לרוב מחיר כבד.
 
לדוגמא: בילוי המלווה בשתיית משקאות אלכוהוליים מרובים יכול להיות מהנה ומשחרר אך למרבה הצער, ערב כזה יגזול מכם שעות שינה חשובות, יותיר אתכם בהנגאובר, עייפות חוסר ריכוז וסבלנות ובקיצור חוסר תפקוד אידיאלי.
כתוצאה מכך, מצטברים מתחים נוספים תוך כדי ניסיון להשלים פערים שהצטברו בעבודה ותוך כדי האבקות בעייפות והחולשה הנובעת משתיית האלכוהול.
 
המאפיין העיקרי של הרגלים שלילים הוא
הנאה וסיפוק בטווח הקצר
ונזק בטווח הארוך.
 1640572-5
קיימים הרגלים שליליים רבים כגון:
אכילת מתוקים לסיפוק רגעי – יוצרת השמנה ודאית בטווח הארוך.
סקס מזדמן להפגת תחושת הבדידות – יוצר לרוב תחושת בדידות גדולה יותר ליום המחר.
עישון סמים להנאה רגעית – בטווח הארוך עלול לטשטש את הרגשות, הרצונות והמטרות ולגרום לדחיית מטרות.
 
הרגלים יכולים להתבטא גם בביישנות, כאשר אנו מורידים מבט ונמנעים מקשר עין, דיבור בקצב איטי / מהיר, שיחות טלפון של שעות עם חברות אשר גוזלות זמן יקר מהיעדים והמטרות, הליכה שמוטה וחסרת ביטחון, הרגלי מחשבות טורדניות שחוזרות על עצמן, קנאה, אגרסיביות, ביקורתיות וכדומה.
 
אנחנו יכולים לבחור את ההרגלים שלנו
כשנולדנו לא היו לנו הרגלים, את ההרגלים שלנו רכשנו לאורך השנים.
תינוק מגיע לעולם ומתחיל לחקור, להבין, ובשלב מסוים יוצר הכללות.
למשל, יותר קל לי להירדם על הידיים של אמא ותוך כדי תנועה.
 
גם ביום יום אנחנו יכולים לבחור את ההרגלים שלנו, אנחנו כל הזמן עושים את זה אנחנו מתרגלים לנהוג, אנחנו מתרגלים לעבודה חדשה, אנחנו מתרגלים לזוגיות חדשה, אנחנו מתרגלים לספורט חדש ואנחנו בכל רגע נתון יכולים לבחור אחרת.
אז מה הבעיה? למה קשה לשנות הרגלים?
 
המוח לא אוהב שינויים – הוא אוהב הרגלים
המוח שלנו יוצר זרמים חשמליים בתהליך הנקרא הולכה סינפטית (חשמלית).
כאשר אנו חוזרים על ביצוע אותה הפעולה שוב ושוב באותה הדרך, המוח משתמש באותם תאי עצב ובאותם מסלולים עצביים.
פעולה / הרגל חדש מצריך את המוח לייצר חיווט מחדש של קשרים בין תאי עצב של רשתות הנוירונים. זהו תהליך שלוקח זמן, ויש צורך בחזרה על הפעולה החדשה כדי לבסס את התהליכים העצביים החדשים.
shutterstock_139712491-631x421
מהו הרגל?
על פי מילון אבן שושן הרגל הוא מידה שדבקה באדם על ידי חזרה מרובה עליה, טבע שני.
 
מהי לולאת ההרגל?
1. גירוי
2. פעולה
3. גמול – מפרישה דופימין
 
מדובר בתהליך המתרחש בתוך המוח ומורכב מלולאה בת שלושה שלבים.
ראשית, יש סימן, גירוי כלשהו שמורה למוח שלנו להיכנס למצב אוטומטי ובאיזה הרגל להשתמש.
אחר כך מגיעה הפעולה הרוטינית, שיכולה להיות גופנית, שכלית או רגשית,
והחלק השלישי הוא הגמול.
הוא זה שעוזר למוח שלנו לחשוב אם את הלולאה המסוימת הזאת כדאי לזכור בעתיד.
עם הזמן, הלולאה – סימן, פעולה רוטינית, גמול – נעשית אוטומטית יותר ויותר.
הסימן והגמול נשזרים זה בזה, כך שנוצרת תחושה חזקה של ציפייה והשתוקקות.
 
למשל, איש עסקים אשר כל בוקר מזמין “קפה וקרואסון שוקולד” חווה את הלולאה:
הגירוי הוא הקונדיטוריה שמתחת למשרד אשר מדיפה ניחוחות אפייה,
הפעולה הרוטינית היא רכישת הקרואסון ואכילתו, והגמול הוא תחושת המתיקות בפה, השובע והאופוריה שמייצרות פחמימות עתירות סוכרים.
בכל פעם שהוא עובר בבוקר ליד הקונדיטוריה הוא כבר מתמלא בתחושת האופוריה המשכרת של לאחר הזלילה”.
 
דרכים לשינוי הרגלים
1. יעד – להגדיר מטרה / תוצאה רצויה שתהיה הגמול לאחר השינוי.
לדוגמא: שאפסיק לאכול מזון עתיר סוכר אוכל ללכת לים בבקיני, כתוצאה מהגדרת המטרה והטמעת דרך הדמיון בתת המודע נוכל לקשר בין הגירוי של ההרגל לחוויה נעימה וחיובית.
2. הקשר שלילי או דוחה – קישור בין ההרגל השלילי לגירוי דמיוני לא נעים לדוגמא: לדמיין מזון מטוגן כגושי שומן מצטברים בגוף. כתוצאה מכך ההרגל הופך למשהו שאינו מושך ואף דוחה.
3. הרגל חלופי – בחירת הרגל שיחליף את ההרגל הישן אך יענה על אותו צורך.
לדוגמא: אם סיגריה לפני השינה נותנת לי פסק זמן ותחושת רגיעה אוכל לבחור לעשות משהו אחר חיובי שיענה על אותו צורך, למשל דמיון מודרך לרגיעה.
 
לסיכום
שינוי הרגלים מסוימים ניתן לבצע באופן עצמאי, אך כאשר ניסינו מספר רב של פעמים ולצערנו חזרנו לאותם דפוסי התנהגות והרגלים שליליים המונעים מאיתנו לחיות חיים מספקים ומאושרים, מומלץ לפנות לאיש מקצוע המתמחה בשינוי ההרגל ממנו נרצה להשתחרר לתמיד.
 
 
 > עוד לתהליך אישי לשינוי הרגלים והשגת מטרות דרך NLP